ריפוי גיד קרוע בכתף מה עושים?

גיד קרוע בכתף – מה עושים?

קרע באחד מגידי הכתף הוא בהחלט עסק לא נעים, שמסב כאב רב, מגביל את התנועה ומקשה מאד על ביצוע פעולות יום-יומיות שגרתיות. כיום, יש מגוון טיפולים המספקים מענה לדרגות חומרה שונות של הבעיה, החל מטיפולים שמרניים ותרגילי פיזיותרפיה ועד לניתוח לתיקון הגיד הקרוע או לניתוח החלפת מפרק הכתף במקרים חמורים יותר.
קשת הטיפולים הקיימת כיום, מאפשרת במקרים רבים ריפוי קרע בגיד הכתף וגם במקרים בהם לא מושג ריפוי של הרקמות ויש צורך בהחלפת מפרק והכנסת שתל מלאכותי, מרבית המטופלים מצליחים לחזור לתפקוד תקין.

קרע בגיד בזרוע, המחבר בינה לבין מפרק הכתף

ישנה קבוצת גידים המחברת בין עצם הזרוע לבין עצם השכמה, שהגידים המרכיבים אותה נקראים “גידי השרוול המסובב” (Rotator Cuff Tendons). קבוצת גידים זו היא הראשונה מבין גידי חגורת הכתפיים מכיוון הזרוע כלפי מרכז הגוף, והיא המועדת ביותר לשחיקה ולהיווצרות קרעים מבין שאר גידי הכתף, הנפרשים עד למקום בו חגורת הכתפיים פוגשת את עצם החזה (הסטרנום).

גיד קרוע בכתף מהווה סכנה לתפקוד הכתף והזרוע, בשל התפקיד המרכזי של מפרק הכתף בהנעת הזרוע ובהקניית טווח התנועה הגדול שלה, המאפשרים, בין היתר,פעולות כגון הרמה, הטיה של הזרוע ואחיזה.
גידי השרוול המסובב מסייעים בייצוב מפרק הכתף ובהנעתו וכשהם נקרעים, הם עלולים לגרום להיחלשות הזרוע ולפגיעה בתפקוד היומיומי.
לכן, חשוב לאבחן את הקרע מוקדם ככל האפשר ולבחון אפשרויות של טיפול בקרע בכתף באמצעות התייעצות עם אורתופד מומחה.

קרעים בגידי הכתף – גורמים

ישנן כמה סיבות מרכזיות להיווצרות קרעים בגידי הכתף:

• שחיקה טבעית של מפרק הכתף – כמו כל הרקמות בגוף, ככל שהזמן עובר ואנו מתבגרים, גם גידי הכתף עוברים תהליך טבעי של שחיקה. הכוחות החזקים הפועלים על גידים אלה במשך כל החיים, אף מגבירים את תהליך השחיקה ולכן, שכיחות התופעה גבוהה יותר אצל מבוגרים וקשישים.
  • שחיקה כתוצאה ממחלות רקע או דלקת כרונית – שחיקת מפרק הכתף עלולה להיווצר ממחלות שונות, דוגמת סוכרת, או להתפתח בהדרגה לאורך הזמן כתוצאה מהרמת הזרוע בהתנגדות, הרמת משקלים כבדים, הצטברות עומס על הכתף או דלקת בגיד הכתף.
    כאשר מדובר על דלקת בגיד הכתף, זמן ההחלמה עשוי להיות ארוך וכתוצאה מכך,תהליך ההחלמה עלול לאבד מיעילותו, בעיקר על רקע חוסר היענות לטיפול.
    הטיפול בדלקת גיד הכתף כולל מנוחה והימנעות מפעילות לתקופה ממושכת ולעיתים קרובות, זה פשוט לא מתאפשר בעקבות צרכי החיים.המשמעות היא עיכוב בתהליך ההחלמה וסיכון מוגבר יותר להחמרה של הדלקת עד לכדי קרע.
  • פציעות במפרק הכתף – קרע בגידי הכתף יכול להיווצר גם כתוצאה מטראומה ופציעה אקוטית, כגון תאונה, או תנועות חדות של בלימה המאפיינות פעילויות ספורטיביות. גורמים אלה הם בעלי סבירות נמוכה יותר לקרע בגיד מאשר פעולות חוזרות ונשנות לאורך זמן, ועם זאת, הם עדיין מהווים גורם סיכון.
  • תסמונת הצביטה – תסמונת המאופיינת בכך שגידי הכתף נצבטים וגורמים לשחיקת הרקמות השומניות במפרק הכתף. תסמונת זו לרוב גורמת לדלקת אשר עלולה להתפתח לקרע בגיד.
ריפוי גיד קרוע בכתף מה עושים?

קרע בגיד – תסמינים

אבחון קרעים בגידי הכתף הוא מורכב, משום שבשלבים ההתחלתיים של הבעיה, לא תמיד יש לה ביטוי סימפטומטי. ברוב המקרים, הסימפטומים מתחילים להופיע עם החמרת המצב.
קרע בגיד בכתף יכול להתבטא בכאבים, המופיעים בעיקר בזמן ביצוע תנועות הרמה של הזרוע, או סיבוב והטיה של הכתף. רמת הרגישות והכאב נוטות לעלות ככל שהבעיה חמורה יותר ולעיתים, הכאב מוקרן גם אל הזרוע.
במצבי קרע משמעותי ישנה החמרה בכאבים גם במצב מנוחה.
כשמדובר במצב חמור מלכתחילה (למשל, עקב חבלה או תאונה), או במצב שאינו מטופל כראוי וממשיך להחמיר לאורך זמן, תורגש גם היחלשות של הכתף ושל הזרוע, שתתבטא בעיקר בהנעת וכיפוף המרפק ובקושי תנועתי והגבלת טווח התנועה של הזרוע באופן כללי.

גיד קרוע בכתף –טיפול שמרני

תכנית הטיפול נקבעת בהתאם לרמת החומרה של הפגיעה ומתחילה בדרך כלל בטיפול שמרני הכולל מנוחה, הורדת עומס מהמפרק ותרגילי פיזיותרפיה לגיד קרוע בכתף.
כאשר טיפול זה אינו עוזר ואינו מקל על הסימפטומים במשך כמה חודשים, ייתכן צורך בהתערבות פולשנית (ניתוח לאיחוי הקרע).

קרע בגיד הכתף – פיזיותרפיה

לטיפול השמרני דרוש זמן ממושך כדי להשיג תוצאות והרבה אנשים מתקשים להקפיד עליו ולהתמיד בו, משום שהוא מקשה על התפקוד היום-יומי ומגביל חלק בלתי מבוטל מהפעולות המבוצעות בשגרה.
כאן חשוב להדגיש, שבמקרה של קרע בגיד הכתף, תרגילים שמבוצעים בצורה נכונה בהנחיה של פיזיותרפיסט והימנעות ממאמץ יתר והטלת עומס על מפרק הכתף, עשויים לחסוך את הצורך בניתוח ולהביא לתהליך החלמה טבעי.

טיפול בקרע בגיד דורש אבחון מדויק וייעוץשל אורתופד מומחה. מועד האבחון הוא קריטי לאיכות תהליך ההחלמה, קצב ההחלמה ואיכות התוצאה הסופית שלה ולכן,כשמתעורר חשד, סימנים מחשידים, אירוע חבלה או מצב של שחיקה מצטברת – חשוב מאד להגיע לאבחון קליני אצל מומחה שמתמחה בבעיות כתף.
גם במקרים שבהם לא התרחש אירוע חריג, אבל כן קיימת שחיקה על רקע מכאני או על רקע מחלה או גורם פנימי אחר- חשוב מאד לבצע מעקב וביקורת תקופתית אצל הרופא.

זקוקים לאבחון וטיפול רפואי של אורתופד מומחה המתמחה בכירורגיה אורתופדית?

ד”ר תבור חובב – אורתופד מומחה ומנהל היחידה לניתוחי ארתרוסקופיה ופציעות ספורט בבית החולים קפלן הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית, בניתוחי ארתרוסקופיה ובטיפול בפציעות ספורט שונות:

• טיפול בספורטאים חובבים ומקצוענים במגוון קבוצות ספורט כולל הליגות הבכירות בישראל.
  • התאמה אישית תוך התחשבות ברמת הפעילות והרצון לחזור לרמת הפעילות טרם הפציעה.
  • שקיפות מלאה, הנגשת המידע ומתן הסברים מהימנים ואמינים על הליך הטיפול והשיקום.
  • שירות אמין, מדויק ומקצועי, תוך יצירת קשר אישי, זמינות מלאה ומתן מענה מהיר לכל שאלה.

אנו עובדים בהסדר עם קופות החולים: כללית, מכבי ומאוחדת, ועם חברות הביטוח: הפניקס והראל.

למידע נוסף ולקביעת תורים – השאירו פרטים באתר ונחזור אליכם בהקדם, או צרו קשר עם המרפאות:
רחובות, בטלפון – 08-9702314 | תל אביב, בטלפון – 073-3300100 |באימייל: tnhovav@yahoo.com