ניתוח החלפת כתף

ניתוח החלפת מפרק הכתף הנו ניתוח בו למעשה מבצעים החלפת מפרק כתף טבעי במפרק מלאכותי. המפרק המלאכותי לרוב עשוי מסוג של תרכובות מתכת וביניהם משטחי פוליאתילן המאפשר תנועה חלקה של המפרק. אנו מבדילים בין 2 סוגים עיקריים של משתלים להחלפה של הכתף- משתל אנטומי (כולל משתל להחלפת חצי כתף- המיארטרופלסטי) ומשתל “הפוך” הנקרא Reverse Shoulder  , כאשר לכל אחד מסוגי המשתלים קיימות התוויות מתאימות.

לרוב, החלפה של מפרק הכתף מתבצעת כאשר קיימת שחיקה ניכרת של המשטחים הסחוסיים במפרק עם או בלי פגיעה משמעותית בגידי השרוול המסובב, שאינה ניתנת לתיקון.

מצב ייחודי נוסף להחלפה של מפרק הכתף הוא לאחר שברים מרוסקים של ראש עצם הזרוע –ההומרוס- במפרק הכתף , בהם לא ניתן למעשה לשמר את המפרק הקיים ולכן האלטרנטיבה היחידה לעיתים היא החלפה של מפרק הכתף.

באופן כללי, כאשר מבוצע ניתוח החלפה של הכתף בהתוויה המתאימה עם המשתל המתאים, ניתוח זה נהנה משיעור הצלחה גבוה של לעיתים עד  90% מהמטופלים המדווחים על הקלה משמעותית בכאב ושיפור תנועתיות הכתף בהיקף של 60%-70% ביחס לטווח התנועה הנורמלי.

באילו מקרים נדרש ניתוח החלפת כתף?

מפרק הכתף מהווה את מקום החיבור בין עצם הזרוע ובין עצם השכם. ראשה הכדורי של עצם הזרוע מתחבר אל עצם השכם באמצעות תושבת מעוגלת בתוכה הוא יושב, ונקראת גלנואיד. צורת חיבור זו היא שמאפשרת את התנועתיות הרחבה של הכתף כמעט לכל זווית אפשרית.

במקום בו העצמות מתחברות, קיימת שכבת סחוס המיועדת לאפשר תנועה חלקה של עצם הזרוע בתוך הגלנואיד, ולמנוע חיכוך ביניהם. שכבת סחוס זו עלולה להיפגע כתוצאה מתהלכים שונים כגון שחיקה עם השנים בגיל המבוגר, שחיקה והרס מפרק בעקבות חבלה, דלקת מפרקים, פריקות חוזרות ונשנות של הכתף, פעילות ספורטיבית אינטנסיבית, שבר בעצמות הכתף ואף מחלות אוטואימוניות התוקפות את הסחוס. במצבים אלו, כאשר הפגיעה במפרק היא קשה וחסרת תקנה יש לשקול ניתוח להחלפה של המפרק.

במקרים מסוימים, ניתן להיעזר בטיפול שמרני המבוסס על תרופות אנטי דלקתיות, תרופות לשיכוך כאבים, הזרקת סטרואידים, פעילות גופנית ופיזיותרפיה, אך טיפול זה אינו פותר את בסיס הבעיה. במקרים בהם נכשל הטיפול השמרני, או כאשר הגבלת התנועה בכתף היא חמורה, ניתן לשקול את האפשרות של ניתוח החלפת כתף.

בעבר, הסיבה העיקרית  להחלפה של מפרק הכתף – הייתה על רקע של שינויים שחיקתיים Osteoarthritis  במפרק הכתף. בהמשך, עם השנים, בעקבות ההופעה של פרוטזות ייחודיות כמו החלפת כתף הפוכה וכן עם העליה בשיעורי ההצלחה של הניתוח, הורחבו מאוד ההתוויות להחלפה של הכתף וכיום ניתוח זה בשימוש נרחב יותר.

מהי הפעולה המבוצעת במסגרת ניתוח החלפת כתף?

תחת המונח “החלפת כתף” נכנסות שורה של פרוצדורות, שתפקידן לעשות שימוש בשתלים מלאכותיים כתחליף למנגנון המפרק של הכתף

ניתוח החלפת כתף מבוצע תחת הרדמה מלאה ונמשך כשעתיים עד שעתיים וחצי. בשלב ראשון, מבוצע חתך באספקט הקדמי(גישה דלתופקטורל) או הצדדי (סופרולטרל) של הכתף, דרכו נכנס המנתח אל מפרק הכתף ומפריד בין העצמות הפגועות. בשלב הבא, יסיר הרופא חלקים פגועים ממכתש הגלנואיד, ישייף אותו, יקדח בו חורים ויקבע את התותב המתאים. פעולה דומה תתבצע גם בראש עצם הזרוע, ולאחר הסרת הראש הפגום יעוגן תותב בעל זרוע וראש כדורי, המותאם לתותב הגלנואיד.

במקרים בהם קיים נזק היקפי לשרירים והגידים במפרק הכתף, מבוצע הליך של החלפת “כתף הפוכה”- Reverse Shoulde – בניתוח זה למעשה הופכים את מנגנון הכתף, קרי קיבוע של תותב כדורי במקום הגלנואיד, ותותב מכתשי בראש עצם הזרוע.

באופן כזה מתאפשרת פעולת הכתף בצורת יעילה, על אף חסרון ואי תפקוד של גידי השרוול המסובב (עקב קרע חסר תקנה וכדומה). שיטה זו של החלפה “הפוכה” של הכתף הוכחה כמאוד מוצלחת ויעילה וכיום היא בשימוש נרחב אף יותר מהחלפה אנטומית רגילה של הכתף.

ישנם מצבים נדירים יותר בצעירים, לרוב לאחר שבר, בהם לעיתים נדירות מתבצעת החלפה חלקית בלבד של הכתף קרי החלפה של ראש הזרוע בלבד -Hemiarthroplasty-ללא התערבות במכתש הגלנואיד.

בסיום הליך ההחלפה של הכתף, יבחן המנתח את טווח התנועה של הכתף עם המשתלים החדשים ואת יציבות הכתף.

לאחר סגירת פצע הניתוח, יבצע המנתח חבישה של האזור , ויקבע במתלה לקיבוע הכתף ומניעת תנועה לאורך תהליך ההחלמה.

מהו תהליך ההחלמה מניתוח החלפת כתף?

במהלך השבועות הראשונים , על המטופל ללבוש מתלה כתף, תחילה במהלך היום ולאחר מכן רק בלילה. במהלך 6 השבועות הראשונים יש להימנע מפעילות מאומצת, הרמת משאות כבדים ופשיטת הידיים בתנועה קיצונית כלפי חוץ. לאורך תהליך ההחלמה, יחל המטופל תהליך שיקום בפיזיותרפיה להחזרת התנועה לכתף ולחיזוק השרירים.  תהליך הריפוי צפוי להימשך 3-6 חודשים, שרק לאחריהם יגיע המטופל לתפקוד טוב ותנועה טובה עם הכתף החדשה.

קיימים פרוטוקולים ספציפיים לשיקום המותאמים לסוג הפרוטזה אשר הוחלפה.

שחיקה ניכרת של מפרק הכתף, על רקע קרע כרוני בגידי השרוול המסובב מצב הנקרא Rotator Cuff Arthropathy  .  במצב זה הפתרון הוא החלפה “הפוכה” של הכתף Reverse Shoulder

לאחר החלפה של הכתף לכתף הפוכה Reverse Shoulder Replacment.

להמשך קריאה באתר המשיכו בלחיצה כאן.

לקביעת תור במרפאה שבתל אביב צלצלו ל  07733300100

pic25

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

דילוג לתוכן