ניתוח רצועה צולבת קדמית

ניתוח רצועה צולבת קדמית  – המלצות, גישה ניתוחית והחלמה

קרע ברצועה הצולבת הקדמית בברך (Anterior Cruciate Ligament, או בקיצור, ACL) מהווה את אחת הפציעות השכיחות ביותר בקרב ספורטאים מקצועיים וחובבים כאחד. קרע כזה עלול לגרום לפגיעה תפקודית ולעתים, אף לנזקים אורתופדיים נוספים. לכן, כאשר מדובר בקרע ברצועה יש לשים לב היטב לתסמינים ולשקול את דרכי הטיפול, תוך ייעוץ ואבחון על ידי אורתופד מומחה, המתמחה בכירורגיה אורתופדית ופציעות ספורט.

מאמר זה מפרט את התסמינים האופייניים לפגיעה ב-ACL ומרחיב לגבי דרכי הטיפול בדגש על ניתוח לשחזור הרצועה הצולבת ותהליך ההחלמה אחריו.

קרע רצועה צולבת קדמית – תסמינים

הרצועה הצולבת הקדמית מחברת את עצם הירך לעצם השוק, ומהווה מקור מרכזי לחבלות המתרחשות, ברוב המקרים, במהלך פעילות גופנית שכוללת עצירות פתאומיות, שינויים בכיוון ותנועה סיבובית פתאומית של מפרק הברך.

כשהרצועה הקדמית נקרעת, בדרך כלל נלווים לכך התסמינים הבאים:

  • צליל של קריעת הרצועה כתוצאה מטראומה או חבלה בברך.
  • כאבים עזים וחוסר יכולת להמשיך בפעילות.
  • נפיחות משמעותית בברך, המתפתחת במהירות לאחר הפציעה.
  • אובדן טווח תנועה משמעותי בברך המתרחש באופן מידי.
  • תחושת חוסר יציבות בברך וקושי בנשיאת משקל הגוף.

 

דרכי הטיפול בקרע רצועה צולבת קדמית

הבחירה באופן הטיפול משתנה בהתאם למצבו האישי של המטופל, וההחלטה על הטיפול המתאים ביותר מתקבלת לאחר אבחון מקצועי בידי אורתופד מומחה.

הטיפול כולל שלושה מרכיבים, שלפעמים ניתן להסתפק רק בחלק מהם ולפעמים יש צורך בכולם:

  • טיפול ראשוני – מנוחה, קירור מקומי, חבישה וקומפרסיה של האזור. מטרת הטיפול הראשוני היא הפחתת הנפיחות ושחזור טווחי התנועה. הטיפול הראשוני יתבצע בדרך כלל במשך מספר שבועות.

  • טיפול שיקומי – לאחר מספר שבועות, בהתאם להמלצת אורתופד מומחה, לרוב יש להתחיל בתרגילי פיזיותרפיה המיועדים לשיפור התנועה ולסיוע בחזרה לפעילות שגרתית.

  • טיפול כירורגי – במקרים מסוימים נדרשת התערבות כירורגית, הכוללת ניתוח שחזור רצועה צולבת. ישנן מספר גישות רפואיות לביצוע הניתוח לשיקום הרצועה. חשוב להיוועץ עם אורתופד מומחה על מנת ללמוד על כל אחת מהן ולבחור את ההליך המתאים ביותר.
ניתוח רצועה צולבת קדמית

שיקולים מנחים בביצוע ניתוח רצועה בברך

אופן ביצוע הניתוח לשחזור רצועה צולבת בברך נתון לשיקולו של הרופא ותלוי במגוון גורמים: גיל המטופל, עיסוקו והרקע הרפואי שלו. ההחלטה על עצם ביצוע הניתוח תלויה גם בדרגת הפעילות שהמטופל שואף להגיע אליה ובדרגת אי היציבות של הברך.

רוב הניתוחים המשחזרים מתבצעים בגישה ארתרוסקופית (גישה ניתוחית זעיר-פולשנית) ובמהלכם, ניתן לתקן את הרצועה הפגועה, או להחליפה בשתל.
כאשר הנזק לרצועה הוא קטן (קרע חלקי) וניתן לשמר את הרצועה המקורית, הניתוח יהיה ניתוח מתקן, ובו המנתח יאחה את הקרעים – בדרך כלל, באמצעות תפרים.

כאשר הנזק הוא גדול (קרע חלקי משמעותי, או קרע מלא), הניתוח יהיה ניתוח משחזר והמנתח יצטרך להחליף את הרצועה הפגועה באחרת ולהשתמש בשתל.

 

סוגי שתלים בניתוח משחזר לרצועה צולבת קדמית בברך

קיימים שני מקורות עיקריים לשתלים ובחירה מושכלת ביניהם משחקת תפקיד מכריע בקביעת הצלחת ההליך:

  • שתל אוטולוגי –
    שתל שנלקח מגוף המטופל עצמו, לרוב, מגיד הירך האחורי או מגיד הפיקה של המטופל. לשתל האוטולוגי יש יתרון גדול בכך שהוא בעל תאימות ביולוגית מושלמת ולכן, מפחית משמעותית את הסיכון לדחיית השתל.
    חסרונו בכך, שהוא דורש פעולה כירורגית כפולה: קצירת השתל מאזור גוף אחד והשתלתו באזור גוף אחר.

  • שתל מתורם אחר –
    יתרונו המרכזי הוא בקיצור משך הניתוח ובהימנעות מאתר ניתוח נוסף. חסרונו הוא בסיכון גבוה יותר לדחיית שתל, משום שהוא אינו מזוהה כחלק מהרקמה הטבעית של הגוף.

 

מהלך ההחלמה לאחר הניתוח

תהליך ההחלמה ומשכו תלויים בקצב ההחלמה הטבעי של המטופל, במידת ההיענות שלו לטיפול הפוסט-ניתוחי ולמילוי אחר הנחיות המנתח וכמובן, בהיקף הניתוח ובסוג השתל.

בדרך כלל, הכאבים הולכים ופוחתים בהדרגה באופן משמעותי עד לשלב הוצאת התפרים כשבועיים לאחר הניתוח. במקביל, הנפיחות הולכת ומתפוגגת תוך כ-3 שבועות.

ההחלמה המלאה מהניתוח, בהיבט של חזרה לרמת הפעילות שלפני הפגיעה והשבת מלוא טווח התנועה של המפרק, עשויה להימשך בין 7 ל-9 חודשים.

כאן ניתן למצוא מידע נוסף בנושא ניתוחי ברכיים וניתוחים בגישה ארתרוסקופית.

 

זקוקים לאבחון וטיפול רפואי של אורתופד מומחה המתמחה בכירורגיה אורתופדית?

שמי דר’ תבור חובב ואני אורתופד מומחה ומנהל היחידה לניתוח ארתרוסקופיה ופציעות ספורט בבית החולים קפלן, המתמחה בכירורגיה אורתופדית, בניתוחים ארתרוסקופיים ובטיפול בפציעות ספורט שונות:

  • טיפול בספורטאים חובבים ומקצוענים במגוון קבוצות ספורט כולל הליגות הבכירות בישראל.
  • התאמה אישית של אופי הטיפול תוך התחשבות ברמת הפעילות אליה המטופל רגיל, ומידת רצונו לחזור לרמת הפעילות טרם הפציעה.
  • שקיפות מלאה, הנגשת המידע ומתן הסברים מהימנים ואמינים על הליך הטיפול והשיקום.
  • שירות אמין, מדויק ומקצועי, תוך ליווי אישי, זמינות מלאה ומתן מענה מהיר לכל שאלה.
  • עבודה בהסדר עם קופות החולים: כללית, מכבי ומאוחדת, ועם חברות הביטוח: הפניקס והראל.

 

למידע נוסף ולקביעת תורים, צרו קשר:

בטלפונים: 073-330-0100, 073-380-8877 | באימייל: drtavorh@gmail.com | בעמוד “צור קשר” באתר

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

דילוג לתוכן