קריעת רצועה בברך

קרע רצועה צולבת קדמית בברך – אנטומיה, תפקוד וטיפול

 

מפרק הברך הוא מבנה יוצא דופן, המאפשר לבני אדם לעסוק במגוון רחב של פעילויות, מהליכה, קפיצה וריצה ועד לספורט וריקוד. בתוך המפרק המורכב הזה, הרצועות הצולבות (או בעגה הרפואית:Ligamentum Cruciatum), ממלאות תפקיד מרכזי בשמירה על יציבות ושליטה בתנועה.

הרצועות מאפשרות לנו את היכולת לבצע תנועות מבוקרות ומונעות כוחות גזירה מופרזים (כוחות גזירה הם שני כוחות המשיקים לפני השטח עליו הם מופעלים, אשר פועלים בכיוונים מנוגדים זה לזה).

המאמר הבא בוחן את האנטומיה והתפקוד של הרצועות הצולבות בברכיים, תוך התמקדות ברצועה הצולבת הקדמית (ACL), והרחבה בנושא קריעת רצועה צולבת בברך (תסמינים וטיפול).

תפקיד הרצועות הצולבות במפרק הברך

מפרק הברך הוא המפרק המחבר בין עצם הירך לשוקה (עצם השוק) ואחד המפרקים הגדולים והמורכבים בגוף האדם. הוא מתפקד כציר, המאפשר כיפוף ופשיטה של הרגל.

כדי שיוכל לבצע את תפקידו כראוי, הוא זקוק למנגנון שישמור על יציבותו ויגן עליו מפני הכוחות והעומסים הרבים המופעלים עליו.

יציבות זו נשמרת על ידי שילוב מופלא בין מבני עצמות, סחוסים, שרירים ורצועות. מבין כל המבנים הללו, הרצועות הצולבות בולטות כשחקניות מפתח בשמירה על שלמותו ותפקודו, ויש שתיים כאלו:

הרצועה הצולבת הקדמית (ACL) והרצועה הצולבת האחורית (PCL).

 

האנטומיה והתפקוד של הרצועה הצולבת הקדמית והאחורית

שתי הרצועות הצולבות בברך, הקדמית והאחורית, חוצות זו את זו בתוך המפרק, ובמבט מלפנים, יוצרות צורת “X” או צלב (מכאן שמן: רצועות “צולבות”).

שתיהן קריטיות ליציבות הברך, אך לכל אחת מהן יש מיקום ותפקוד אנטומי שונה.

  • הרצועה הצולבת הקדמית –
    מחברת את החלק הקדמי של השוקה לחלק האחורי של עצם הירך. תפקידה העיקרי הוא למנוע מהשוקה לנוע רחוק מדי קדימה ועל ידי כך, לייצב את הברך במהלך פעילויות הכרוכות בעצירות פתאומיות, סיבובים ושינויי כיוון.

  • הרצועה הצולבת האחורית –
    מחברת את החלק האחורי של השוקה לחלק הקדמי של עצם הירך. היא זו שמונעת מהשוקה לנוע רחוק מדי אחורה, וממלאת תפקיד מכריע בשמירה על יציבות הברך במהלך פעילויות הכרוכות בתנועה לאחור.

מכאן ניתן להבין, שכאשר אחת מהרצועות נפגעת, התוצאה היא פגיעה ביציבות המפרק ובעקבות כך, קושי בביצוע תנועות מסוימות וגם כאבים.
מבחינה סטטיסטית, שכיחותם של פגיעות וקרעים ברצועה הקדמית גבוהה יותר מאשר ברצועה האחורית ופגיעות ברצועה הקדמית גם נוטות להסב מידה גדולה יותר של סבל וכאב.

 

קריעת רצועה

מה עלול לגרום לקרע ברצועה הצולבת הקדמית ומהן ההשלכות?

קרע ברצועה הקדמית, עלול להשפיע באופן משמעותי מאד על יציבות ותפקוד הברך. היווצרותם של קרעים כאלה קשורה לעתים קרובות לפציעות פתאומיות ללא חבלה ממקור חיצוני, כגון שינוי פתאומי בכיוון במהלך פעילות ספורטיבית, או ביצוע תנועה כושלת, או מתיחה חזקה ופתאומית במהלך פעילויות יומיומיות.

מאחר שרוב תנועותינו מכוונות קדימה, הרצועה הקדמית פגיעה יותר מהאחורית, בשל תפקידה בריסון השוקה בעת תנועה קדימה. כאשר נוצר בה קרע ומפרק הברך מאבד את יציבותו, הסיכון לפגיעה נוספת בברך ולהחמרה במצב – עולה.

תסמינים של קרע ברצועה הצולבת הקדמית בברך

  • כאב –
    בדרך כלל, זהו התסמין הראשוני ועוצמתו יכולה לנוע בין אי נוחות קלה לכאב עז – תלוי בחומרת הקרע.
  • נפיחות סביב מפרק הברך –
    תסמין שכיח ובולט לעין, שלרוב מתפתח תוך מספר שעות מהפציעה ויכול לגרום לברך להרגיש נוקשה ומתוחה.
  • חוסר יציבות –
    מתבטא הרבה פעמים בתחושה שהברך “נכנעת” ובחוסר יכולת שלה לתמוך במשקל הגוף. כתוצאה מכך, האדם הפגוע חווה קושי לעמוד, ובעיקר – לדרוך וללכת.
  • טווח תנועה מופחת –
    רצועה קדמית קרועה עלולה להקשות על פשיטה או כיפוף מלאים של הברך.
  • שמיעת צליל פקיעה –
    אנשים רבים מדווחים שהרגישו, או ממש שמעו צליל פקיעה (מעין “פופ”) ברגע הפציעה, שלעתים קרובות מייד אחריו הופיע כאב ובהמשך, גם נפיחות.

קריעת רצועה קדמית בברך – טיפול

ההחלטה על הטיפול המתאים תלויה במספר גורמים, כולל חומרת הפציעה, גילו של האדם, רמת הפעילות הפיסית שלו, ומצב בריאותו הכללי.

אפשרויות הטיפול הנפוצות כוללות:

  • טיפול שמרני –
    במקרים של קרעים חלקיים, או אצל אנשים שאינם פעילים במיוחד, ניתן להמליץ על טיפולים לא-ניתוחיים כגון פיזיותרפיה ושימוש בסד, לחיזוק השרירים המקיפים את הברך, לשיפור יציבותה ולמניעת הסלמה במצב.
  • ניתוח שחזור –
    אצל אנשים הסובלים מקרע מלא, או כאלה המעוניינים לחזור לביצוע ספורט או פעילות פיסית תובענית מסוג אחר, יש מקום לשקול ניתוח שחזור ACL. הליך כירורגי זה כולל החלפת הרצועה הקרועה בשתל מרקמת המטופל עצמו, או ממקור חיצוני.
    כאן ניתן לקרוא על ההליך ביתר הרחבה.
  • שיקום –
    זהו מרכיב קריטי בטיפול בקרע ברצועה הקדמית, בין אם הפתרון הוא שמרני הוא כירורגי.
    פיזיותרפיה עוזרת להחזיר את הכוח, הגמישות וטווח התנועה, ומאפשרת לאנשים להשיב את הברך לתפקוד מלא.

לסיכום, אפשרויות הטיפול משתנות בהתאם לנסיבות האישיות. בדרך כלל, יתלוו אליהן גם טיפול בכאב ובמידת הצורך, טיפול בתרופות אנטי דלקתיות.

שמתם לב לאחד או יותר מהתסמינים שהוזכרו ואתם חושדים בפגיעה ברצועה?

אני מזמין אתכם להגיע לאבחון וייעוץ בהקדם האפשרי, כדי למנוע החמרה במצב ולחסוך מעצמכם סבל מיותר.

שמי דר’ תבור חובב, אורתופד מומחה ומנהל היחידה לניתוחי ארתרוסקופיה ופציעות ספורט בבית החולים קפלן. אני מביא עמי ניסיון רב ונרחב בטיפול בכל סוגי הפגיעות במפרק הברך.
הבטיחו שאתם מטופלים בידיים הנכונות, אל תתעכבו וצרו קשר לתיאום ביקור:

בטלפונים: 073-330-0100, 073-380-8877 | באימייל: ‫  drtavorh@gmail.com | בעמוד “צור קשר” באתר

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

דילוג לתוכן