ניתוח פריקות חוזרות של פיקת הברך

פריקות חוזרות של פיקת הברך שכיחות בעיקר אצל נשים צעירות, אצל ספורטאים המבצעים פעילות ספורט המערבת סיבוב של הברך, אנשים עם גמישות יתר של מפרקים ואנשים עם שינוי וסטייה בציר התלת מימד של הברך. במצב של פריקת פיקה בברך גולשת הפיקה החוצה ממקומה טבעי בתעלה , אל צדי הברך ולרוב לצד החיצוני של הברך. פעמים רבות חוזרת הפיקה למקומה האנטומי באופן ספונטני ולעיתים נדרשת החזרה של פריקת ברך טיפול לא פולשני על ידי צוות רפואי. יחד עם זאת , לאחר הפריקה הראשונה ישנה שכיחות מוגברת לפריקות חוזרות. במידה ואכן ישנם אירועים של פריקות חוזרות או אי יציבות של הפיקה – נדרשת התערבות פולשנית יותר על מנת להשיג ייצוב הפיקה. במצב כזה תכנית הטיפול תהיה ניתוח פיקה בברך על ידי כירורג מומחה שהקיפו ומידת המורכבות שלו יקבעו בהתאם לאופי הפגיעה ומצב המפרק.

מהי פריקה של פיקת הברך?

הברך הוא המפרק הגדול ביותר אשר קיים בגוף האדם, והוא מהווה את מקום המפגש בין עצם הירך ועצם השוק. בקדמת הברך נמצאת הפיקה שהיא עצם מעוגלת, הנעה בתעלה ייעודית.

פיקת הברך היא עצם ייחודית אשר מחוברת לגידים ורצועות מכל עבריה-  בקוטב העליון שלה, היא מחוברת לגיד הארבע ראשי- הקוודריספס, ובקוטב התחתון לגיד הפיקה.

הפיקה מיוצבת הן על ידי המבנים הגרמיים של הברך והן על ידי רצועות ורקמות רכות.

פריקה של הפיקה בברך הוא מצב בו הפיקה גולשת החוצה ממקומה, כאשר הגלישה מתרחשת בדרך כלל אל הצד החיצוני של המפרק. האירוע לרוב מלווה בכאב עז ובהמשך הופעה של נפיחות רבה על רקע דימום במפרק. פריקת מפרק הברך מלווה לרוב גם בהגבלת תנועת המפרק עד כדי חוסר יכולת להניע את הברך. לעיתים יתכנו שברים נלווים ושברי תלישה של הרצועות המקבעות את הפיקה, וכן נזק לסחוס הברך, דבר אשר בהמשך יכול להביא להופעה של שינויי שחיקה במפרק הברך.

מהם הסימפטומים של פריקת ברך?

פריקת ברך לרוב הינו אירוע דרמטי אשר לא ניתן להתעלם ממנו, ואף ניתן לאבחן אותו באופן ראשוני באמצעות בדיקה ויזואלית. הפריקה מלווה בכאבים עזים באזור הברך, נפיחות רבה המופיעה תוך זמן קצר, קושי ניכר להניע את הברך, עיוות של מראה הברך וזיהוי הפיקה בצדי הברך, מחוץ למקומה הטבעי, יחד עם קושי לשמור על הרגל ישרה גם במצב מנוחה. ישנם מצבים בהם הפיקה חוזרת למקומה מיד לאחר הפריקה, אך הסימפטומים של כאב ונפיחות עדיין יהיו ניכרים לאור הפגיעה ברקמות הסמוכות.

כיצד מתרחשת פריקה של הברך, ומדוע מתרחשות פריקות חוזרות?

פריקת ברך עלולה להתרחש בגין מגוון רחב של סיבות שונות, ובהן הפיזיולוגיה של השריר הארבע ראשי, זוויות מבניות בין האגן ועצם הירך, ליקויים מבניים בציר התלת מימד של הברך, עמדה גבוהה של הפיקה, גמישות יתר  ועוד סיבות נוספות. מרבית המקרים של פריקת ברך מתרחשים במהלך פעילות גופנית המערבת סיבוב של הברך, ולעיתים בעקבות חבלה ישירה בפיקת הברך.

שכיחות פריקת פיקת הברך גבוהה יותר אצל נשים, בעיקר צעירות. הסיבה לכך, קרוב לוודאי נעוצה במבנה האגן וזוויות עצמות הירכיים וכן גמישות וחוזק השרירים.  כמו כן, לפריקת הפיקה בברך קיים גם רקע גנטי, כאשר ב- 24% מהמקרים של פריקות חוזרות של פיקת הברך, קיים רקע תורשתי של קרובי משפחה שעברו פריקה דומה.

מרגע שהתרחשה פריקה ראשונה של הברך, קיימת הסתברות גבוהה לפריקות נוספות בתדירות גבוהה.

מהו הטיפול לפריקות חוזרות של פיקת הברך?

בפריקה ראשונה של הברך, עשויה הפיקה לחזור למקומה באופן עצמוני. לעיתים , הפיקה אינה חוזרת למקומה ואז יש צורך בהחזרה של הפיקה על ידי רופא בחדר המיון. לאחר החזרת הפיקה למקומה יש לחבוש את המקום למשך מספר שבועות, בליווי טיפול בפיזיותרפיה, על מנת להבטיח החלמה מלאה ועיגון המפרק במקומו.

לאחר פריקה ראשונה ברוב המקרים נעשה ניסיון של טיפול שמרני הכולל פיזיותרפיה, חיזוק שרירים, למידה של תנועות נכונות ויציבה נכונה מה שבין היתר מסייע בהקטנת גורמי הסיכון בפריקה חוזרת. יש צורך במעקב רפואי על ידי אורתופד מומחה, על מנת לוודא באם יש תלונות של אי יציבות או פריקות חוזרות.

ישנם מקרים שבהם כבר לאחר הפריקה הראשונה נדרשת התערבות ניתוחית.  אלו מקרים בהם הפיקה מאוד לא יציבה ולא ניתנת להחזרה, מצבים בהם יש שברים נלווים או פרגמנטים חופשיים במפרק.

במידה והטיפול השמרני נכשל, וכאשר מופיעות פריקות חוזרות של הפיקה ואי יציבות של הפיקה, באופן שפוגע מאוד באיכות החיים של המטופל, ועלול להוביל לפגיעה בסחוס ובעצמות המפרק – אז יש מקום להתערבות ניתוחית לייצוב הפיקה.

קיימים מספר ניתוחים לייצוב של הפיקה. קיימים ניתוחים אשר נועדו לשנות את המבנה הגרמי של הברך בהתאם לפתולוגיה המבנית אשר מאובחנת (ניתוחים גרמיים). לחלופין קיימים ניתוחים אחרים אשר נועדו לחזק או לשחזר את הרצועות והמייצבים של הפיקה (ניתוחי רקמה רכה). לעיתים מתבצעים ניתוחים המשלבים את שני האלמנטים הללו ובהתאם לאלטרנטיבות הקיימות ביחס לפגיעה הקיימת.

אחד הניתוחים הנפוצים ביותר כיום הוא ניתוח ייצוב הפיקה על ידי שחזור של הרצועה המדיאלית הפטלופמורלית – MPFL – Medial PatelloFemoral Ligament – שהיא המייצב העיקר והחשוב של הפיקה.

בנוסף, עשוי מהלך הניתוח לכלול פעולות נוספות ובהתאם לנזקים משניים שקיימים, אשר נגרמו למפרק בעקבות הפריקות החוזרות של פיקת הברך, ובכלל זה תיקון ושחזור הסחוס שנפגע, סילוק חלקי עצם חופשיים וכדומה.

הניתוח עצמו מבוצע תחת הרדמה כללית או אזורית, בהתאם לשיקול דעתם של הרופא המנתח והרופא המרדים, ובהתאם לנסיבות.

שחזור רצועה מדיאלית של הפיקה MPFL – medial patellofemoral ligament-  :

במרבית המקרים שחזור MPFL נעשה על ידי שתל עצמי של גיד המסטרינג- גרציליס, אשר ממנו מכינים רצועה והיא מקובעת הן לפיקה והן לנקודת החיבור בעצם הירך – הפמור- ובאופן כזה מונעת את הפריקות של הפיקה, כל זאת בעזרת ארתרוסקופיה ושליטה מלאה על עמדת הפיקה.

קציר גיד המסטרינג
קיבוע הגיד לפיקה על ידי עוגנים נספגים
קיבוע הגיד לפמור על ידי בורג נספג
עמדת הפיקה לפני הניתוח עם סטייה צדדית
עמדת הפיקה לאחר הניתוח- מרכזית

כיצד נראה תהליך ההחלמה מניתוח פריקות חוזרות של פיקת הברך?

תהליך ההחלמה לאחר הניתוח לתיקון פריקות חוזרות של מפרק הברך יכול להשתנות בהתאם להיקף הטיפול שבוצע במסגרת הניתוח, כמו גם בהתאם למשתנים נוספים שנוגעים למצבו הפיזי והנפשי של המטופל והתנאים שבהם הוא מחלים. הברך והרגל תקובע במחוך מיוחד מקבע- Knee Immobilizer –  למשך כ 6 שבועות, עם הנחיה לשימוש בקביים וביצוע דריכה חלקית בלבד.

בימים הראשונים שלאחר הניתוח עלול המטופל לסבול מכאבים, נפיחות סביב פצע הניתוח ואף דימומים, אך אלו יחלפו כעבור מספר ימים, במהלכם יש לתת מנוחה מלאה לברך ולקחת תרופות לשיכוך כאבים.

לרוב השיקום מהניתוח הוא 3-6 חודשים , במהלכו נדרש טיפול אינטנסיבי בפיזיותרפיה.

לקבלת מידע נוסף ולתיאום תור אצל הרופא צלצלו לטלפון מספר 073-3300100 או לטלפון מספר 08-9702314

pic7

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

דילוג לתוכן