ארתרוסקופיה של מפרק הברך

ארתרוסקופיה של הברך היא פרוצדורה זעיר פולשנית לאבחון וטיפול במגוון בעיות במפרק הברך.

ארתרו- מפרק , סקופיה-הסתכלות .

למעשה, כיום ניתוח ארתרוסקופיה איננו הניתוח עצמו,  אלא פרוצדורה המשמשת כאמצעי ושיטה לביצוע פעולות כירורגיות שונות.  בעבר, ארתרוסקופיה שימשה לאבחנה בלבד, ולאחר מכן היתה מבוצעת פעולה כירורגית באופן פתוח. כיום, עם התקדמות הטכנולוגיה והשיטות הניתוחיות ניתוח הארתרוסקויה הוא אמצעי לביצוע פעולות כירורגיות שונות ומורכבות, בשיטה זעיר פלשנית מדויקת.

פרוצדורה זו מבוצעת באמצעות שניים עד שלושה חתכים קטנים באזור הברך, דרכם ניתן לבצע את מרבית הטיפולים הנדרשים לתיקון בעיות במפרק הברך, לרבות תיקון סחוס, הסרת חלקי עצם חופשיים, תיקון קרע במיניסקוס, שחזור רצועות ועוד.

יש לזכור כי ניתוחי ארתרוסקופיה מבוצעים גם במפרקים רבים נוספים כגון כתף, ירך, קרסול ושורש כף היד.

מהו מבנה מפרק הברך?

הברך הוא המפרק הגדול ביותר בגוף האדם, ובשל היותו מפרק תנועה מרכזי הנושא ברוב משקלו של הגוף, נחשב גם למפרק פגיע למדי.

מפרק הברך מהווה את המפגש בין עצם הירך (פמור) ועצם השוק (טיביה), ובקדמת המפרק נמצאת עצם הפיקה – עצם מעוגלת, החוברת מכל עבריה לרצועות וגידים. הפיקה  המחליקה בתוך תעלה ייעודית הקיימת בעצם הירך (הפמור), תעלה הנקראת –טרוכליאה פמורלית Femoral Trochlea.

מפרק הברך מיוצב על ידי מבנים סטטיים הכוללים את המבנה הגרמי היחודי, המניסקוסים וכן רצועות הברך. מפרק הברך כולל 4 רצועות עיקריות – 2 רצועות צולבות במרכז הברך ו-2 רצועות בצדי הברך .                                 קיימים שני מניסקוסים בברך- מניסקוס מדיאלי ומניסקוס לטרלי, אשר עיקר תפקידם הוא לבלום זעזועים ולפזור העומס בברך, אך הם משמשים גם כמייצבים משניים בברך.

מעבר לכך, קיימים מייצבים דינמיים לברך הכוללים את כל מעטפת השרירים והגידים סביב הברך.

פני השטח של המפרק – הכוללים את פני השטח הפרקיים של עצם השוק, עצם הירך והפיקה, מצופים בשכבת סחוס עבה המאפשרת תנועה חלקה של חלקי המפרק, ללא פגיעה ברקמת העצם וללא חיכוך. בנוסף לכך, מייצרת מעטפת הברך נוזל סינוביאלי המיועד לסכך את שכבות הסחוס ולהגביר את יעילותן. בכל מפרק תקין קיימת כמות נוזל תקינה של מספר מ”ל.  

 
באילו מקרים נדרשת ארתרוסקופיה של הברך?

ארתרוסקופיה היא שיטת אבחון וטיפול זעיר פולשנית, המבוצעת באמצעות חתכים קטנים בעור ללא צורך בפתיחה מלאה של הרקמה. ארתרוקסקופיה של הברך משמשת למטרות אבחון של בעיות במפרק הברך, ובאמצעותה ניתן גם לבצע חלק ניכר מהטיפולים הכירורגיים במפרק הברך. המקרים בהם נעשה שימוש בארתרוסקופיה של הברך כוללים את הבאים:

  • חלקי עצם חופשיים.
  • סחוס חופשי שהתנתק ממקומו.
  • קרע במיניסקוס.
  • פגיעה בשכבות הסחוס של חלקי המפרק.
  • שטיפה וניקוי בעת דלקת של מעטפת המפרק (הקופסית) או זיהומים.
  • אי יציבות של הברך (פריקת ברך) בעקבות קרע באחת הרצועות.

מהי מטרת הארתרוסקופיה של הברך?

כאמור, מטרה ראשונה שמושגת באמצעות ארתרוסקופיה של הברך היא אבחון של בעיות במפרק הברך, ללא צורך בניתוח פתוח. לאור העבודה כי מדובר בשיטה שהיא זעיר פלשנית וללא פתיחה של המפרק, מפחיתים מאוד את הנזק לרקמות מסביב, דבר שמשפר מאוד את יכולת השיקום, מפחית סיבוכים, ומאפשר חזרה מהירה לתפקוד.

בהיבט הטיפולי,  בניתוח הארתרוסקופיה מבצעים את כל הפעולות הכירורגיות הנדרשות בהתאם לבעיה שאובחנה. ביצוע הניתוח בארתרוסקופיה מביא לרמת ביצוע ודיוק גבוהים לעין ערוך, בהשוואה לניתוחים פתוחים דומים שהיו נהוגים בעבר. אי לכך, שיעורי ההצלחה הם גבוהים בדרך כלל.

כיצד מבוצעת פרוצדורת ארתרוסקופיה של הברך?

ארתרוסקופיה של הברך מבוצעת בבדרך כלל בהרדמה כללית או אזורית, על פי שיקול דעתם של הרופא המנתח והרופא המרדים, תוך התחשבות בהעדפות המטופל. משך זמן הניתוח יכול להשתנות בהתאם לפעולה הניתוחית- טיפול במניסקוס, שחזור רצועה, תיקון פגם בסחוס וכדומה. ככלל, מדובר על ניתוח שנמשך בין חצי שעה ועד שלוש שעות לכל היותר.

במסגרת הניתוח, מבצע הרופא 2 חתכים קטנים חתך (נקרה גם פורטל- נקודת כניסה)  קטן בקדמת הברך, משני עברי גיד הפיקה, דרכם מוחדרת צינורית בעלת סיב אופטי המאפשר לרופא לראות את כל חלקי המפרק על גבי מסך חיצוני, לאבחן את הבעיה ולתכנן את הטיפול. דרך חתך נוסף (לעיתים מבוצעים חתכים נוספים), מוחדרים כלי ניתוח זעירים, באמצעותם מבצע הרופא את כל הפעולות הנדרשות, לרבות חיתוך רקמות, שיוף או הסרה של חלקי עצם, תפירת רקמות, צריבת כלי דם ועוד.

להוסיף תמונה

כיצד נראית ההחלמה מניתוח ארתרוסקופיה של הברך?

בימים שלאחר הניתוח, צפוי המטופל לסבול מנפיחות וכאב באזור הניתוח, בהם ניתן לטפל על ידי משככי כאבים ומנוחה לברך באמצעות רגל מורמת וקירור הברך על ידי קרח. לרוב , לא קיימת הגבלה על נשיאת משקל ברגל המנותחת , אלא אם ניתנה הוראה אחרת על ידי הרופא.

כאמור, ארתרוסקופיה של הברך היא פרוצדורה פשוטה יחסית, ולכן כרוכה גם בהחלמה קלה ומהירה יותר ביחס לניתוח פתוח. יחד עם זאת, קצב השיקום של מפרק הברך משתנה בהתאם לפעולה הניתוחית והבעיה שטופלה. לעיתים מתאפשרת חזרה לפעילות רגילה לאחר מספר שבועות ספורים, בעוד שלעיתים לאחר ניתוחים כמו שחזור רצועות השתלות סחוס וכדומה, השיקום אורך יותר ודורש טיפול ממושך בפיזיותרפיה אינטנסיבית במשך חודשים, הן באופן עצמאי בבית והן במסגרת מכון שיקום. בפרוצדורות מסויימות, כמו תפירה של קרע במיניסקוס, תיקון רצועה של הפיקה,  נדרש קיבוע של הברך בעזרת מקבע Knee Immobilizer.

pic21

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

דילוג לתוכן