ניתוח קרע בלברום כתף החלמה

ניתוח קרע בלברום כתף החלמה

מפרק הזרוע, הינו מפרק כדורי המחבר בין בליטה בצורת כדור בחלק העליון של עצם הזרוע, לבין שקע מותאם הקרוי גלנויד (החלל הגומתי), בעצם השכם. הלברום הינו רקמת סחוס המקיפה את החלק הצדדי של עצם השכם והיא בעלת תפקיד מכני שמטרתו מצד אחד לאפשר בלימה של זעזועים במפגש בין שתי העצמות, ומהצד השני לאפשר תנועה של המפרק בהתאם למבנה. המפגש בין שתי העצמות אינו הדוק במיוחד וזאת על מנת לאפשר את חופש תנועה מירבי למפרק.

התנועה הרבה והמגוונת של מפרק הכתף, פוגעת ביציבות וחושפת את מפרק הכתף לפציעות ונזקים רבים. הרקמה הסחוסית, שנקראת לברום, ונמצאת בכתפיים, נתונה כל העת ללחצים ועומסים כבדים ולכן חשופה לפציעות רבות יותר באופן יחסי. בפרט בקרב ספורטאים או אנשים העובדים בעבודה פיזית, השכיחות של חבלות וקרע בלברום היא גבוהה למדי וניתן לראות עלייה סטטיסטית של לברום קרוע בקרב אוכלוסיות אלו.

מהן הסיבות לקרע בלברום?

במרבית המקרים הקרע בלברום מתרחש לאחר חבלה ישירה בכתף, מתיחה, פריקת כתף יחידה או חוזרת, נפילה על יד מושטת. סיבה נוספת היא פגיעה כתוצאה מתנועה חוזרת של הכתף הגורמת לנזק מתמשך (אופייני מאוד לענפי ספורט המשוחקים עם ידיים באוויר -כדורסל, כדוריד וכדורעף).

מהם הסימפטומים של קרע בלברום?

במצבי קרע בלברום כתף תסמינים כוללים מספר תלונות נפוצות אצל אנשים הסובלים מהבעיה והם:

  • כאב – כאב עמום (מופיע בדרך כלל בזמן הרמת ידיים)
  • כתף לא יציבה – תחושה של כתף חלשה ולא יציבה לרבות בליטה בכתף אשר עשויה להופיע.
  • אובדן תנועה – מטופלים רבים מדווחים על חוסר יכולת לבצע תנועות מסוימות.
  • רעשים – רעשים ומעין “קליקים” הבוקעים ממפרק הכתף בזמן ביצוע תנועות שונות.

 כיצד ניתן לאבחן קרע בכתף?

אבחון קרע בלברום הוא אינו אבחון פשוט וככזה דורש מומחיות של רופא אורתופד בעל התמחות כתפיים. בגלל המיקום העמוק של הלברום קשה לאתר את מקור הבעיה על ידי מישוש או לחיצה מקומית ולכן נדרשות מיומנות ויסודיות גדולות יותר. על מנת לאבחן קרע בלברום הרופא יבצע מספר בדיקות שיאפשרו לו לשלול גורמים אחרים ולהגדיל את דיוק אבחונו. בבדיקה הראשונית אותה יבצע הרופא, הוא יעשה אבחון של הבעיה באמצעות שאלות וקבלת מידע מדויק של תלונות המטופל. לאחר מכן ובהמשך לתשאול הרופא יבצע בדיקה גופנית על מנת לאשש את ממצאיו.

בהתאם לתוצאות הבדיקה הרופא יפנה את המטופל לביצוע מספר בדיקות דימות שונות לרבות MRI, CT ו/או אולטרסאונד- ובהתאם להחלטתו.  לאחר קבלת התוצאות של הבדיקות שבוצעו יאבחן הרופא האם מדובר בקרע, מה סוג הקרע ומה מידת חומרתו. בהתאם לאבחנת הרופא, הוא ימליץ על הטיפול המתאים ביותר, אבל ההחלטה היא תמיד בידיים של המטופל, בלבד.

מהו הטיפול בקרע בלברום?

כאשר הקרע בלברום אינו חמור, הרופא האורתופד ימליץ על טיפול שמרני שאינו פולשני והכולל מנוחה מפעילות ספורטיבית או עבודה גופנית למשך מספר שבועות, פיזיותרפיה ותוכנית אימונים לחיזוק השרירים. מטרתו של הטיפול השמרני הוא לאפשר לגוף לבצע את תהליכי הריפוי שלו תוך הפחתת העומס והסרת הגורם הפוצע והיא מומלצת במקרים שבהם הפגיע עדיין נמצאת בתוך טווח הריפוי של הגוף. לא בכל מקרה טיפול שמרני יספיק, ולכן כל מקרה של פגיעה בכתף מחייבת בירור.

כאשר הקרע בלברום הוא גדול, הרופא בדרך כלל ימליץ למטופל לבצע ניתוח ארתרוסקופי- ניתוח לברום כתף אשר מתבצע באמצעות החדרת סיב אופטי ומכשירים ייעודיים לחלל הכתף) במהלך הניתוח הרופא יכול לבצע מספר פעולות כירורגיות בהתאם לסוג הקרע וחומרתו.

השימוש בשיטת ניתוח ארתרוסקופית מאפשרת לבצע את הניתוח כולו ע”י מספר חתכים קטנטנים  ובכך למזער את בצורה משמעותית את מידת הנזק לשאר השרירים, הגידים ולרקמות האחרות מסביב לכתף.

ניתוח קרע בלברום כתף החלמה – מהו משך זמן ההחלמה?

בדרך כלל, לאחר הניתוח המטופל ישתמש במתלה יד במשך חודש, על מנת למנוע את תזוזת הכתף.

זמן ההחלמה מהניתוח תלוי במידת הקרע, גיל המטופל וקצב ההחלמה. בדרך כלל הרקמה מחלימה לאחר חודשיים עד ארבעה חודשים בתוך כחודשיים, ונדרש זמן נוסף על מנת לבנות מחדש את כוח השרירים.

ניתוח קרע בלברום כתף החלמה

ד“ר תבור חובב, הוא אורתופד מומחה, מומחה לניתוחי ארתרוסקופיה של הברך והכתף וטיפול בפציעות ספורט ומנהל היחידה לניתוחי ארתרוסקופיה ופציעות ספורט בבית החולים קפלן. ד”ר תבור חובב מאמין במתן שירות מקצועי, אמין, ומדויק ככל הניתן למטופלים, תוך שמירה על קשר אישי, זמינות מלאה ומתן מענה מהיר לכל שאלה. ד”ר תבור חובב דוגל בשקיפות מלאה והנגשת המידע למטופלים ע”י מתן הסברים מפורטים התארים את הליך הטיפול והשיקום לאחריו. 

אם אתם רוצים לשמוע מידע נוסף על ניתוח קרע בלברוםד“ר תבור חובב ישמח לענות על כל שאלה בנושא. נשמח אם תצרו איתנו קשר לתיאום פגישת ייעוץ, בטלפון073-3300100 (תל אביב), 08-9702314 (רחובות) או בכתובת אימייל:  drtavorh@gmail.com או צרו קשר כאן.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

דילוג לתוכן