גידים קרועים בכתף

טיפול, תיקון ושחזור של גידים קרועים בכתף

 

גידים הם רקמת חיבור בעלת תפקיד מכריע בגוף האדם, משום שהם מחברים בין השרירים והעצמות. אחד מתפקידיהם הוא להעביר את הכוח שנוצר מהתכווצויות השרירים אל העצמות – מה שמאפשר תנועה של השלד בכלל ושל המפרקים בפרט, ושומר על יציבותם.

במקרה של מפרק הכתף, ישנם כמה וכמה גידים, שתפקידם להצמיד את עצם הזרוע אל התושבת שבתוכה היא נתונה על גבי השכמה. מאחר שמפרק הכתף הוא מפרק מורכב מאד, המאפשר לנו תנועתיות גדולה כמעט בכל זווית אפשרית, גידים אלה חווים עומס רב מאוד בכל תנועה של הכתף.

עומס זה, עלול להוביל לאורך הזמן לשחיקה מואצת של הגידים ובסופו של דבר, לגרום למצב של קריעת גידים בכתף. פגיעה כזו יכולה להתרחש גם במקרה של תנועה חדה חד פעמית, שמפעילה עומס גדול פתאומי על גיד אחד או יותר, וגורמת לקרע.

איך יודעים שהגיד קרוע?

קרע בכל גיד שהוא, עשוי להיות חלקי, או מלא. כשהקרע הוא חלקי, הגיד עדיין מתפקד כרצועה אחת שלמה, אך בחלק מסוים שלו או בכמה חלקים, אפשר להבחין בקרעים קטנים, שפוגעים מאוד בתפקוד שלו ומחלישים אותו.

במצב של קרע מלא, הגיד אינו יכול למלא את תפקידו כלל והחיבור בין השריר לעצם באותו מקום – ניתק.

בכל אחד מהמצבים, ועל אחת כמה וכמה במקרה של קרע מלא, עלול להתפתח תהליך דלקתי ומופיעים כאבים, שעשויים להשתנות בעוצמתם מכאב קל ועד כאב עז שגורם סבל רב.

את האבחנה הסופית של גיד כתף קרוע יכול לעשות אך ורק רופא אורתופד מומחה, הן באמצעות בדיקה קלינית והן באמצעות בדיקות הדמיה.

מבחינת המטופל, אם הוא מרגיש כאבים באזור הכתף ו/או השכמה, ו/או החלק העליון של הזרוע, מומלץ לפנות בהקדם לרופא אורתופד לצורך ביצוע הבדיקות הנדרשות, על מנת למנוע הסלמה של המצב והתפתחות נזקים משניים.

 

סוגים שונים של קרעים בגידים שונים

כאמור, קרע בגידים בכתף יכול להתרחש בגידים שונים התומכים במפרק.

בכתף ישנה קבוצה של מספר גידים, שכל אחד מהם אחראי על קיבוע עצם הזרוע לשכמה בנקודה מסוימת, בכל פעם בהמפרק מבצע תנועה.

אחד הגידים החשובים אשר מועד יותר לפגיעה, הוא גיד השרוול המסובב, שנקרא בשפה הרפואית “Rotator Cuff”, או בקיצור, RC.

קרע בגיד זה הוא אחד הסיבות המרכזיות בגללן אנשים נדרשים לעבור ניתוח גיד בכתף. עם זאת, במקרים רבים ניתן להתמודד עם הבעיה באמצעות טיפול שמרני, הכולל:

  • פיזיותרפיה לשיקום תפקודי הכתף.
  • נטילת משככי כאבים.
  • נטילת תרופות להפחתת התהליך הדלקתי.

במקרים בהם טיפול כזה אינו מניב את התוצאות הרצויות, נשקלת האפשרות של ביצוע ניתוח לתיקון הגידים הקרועים בכתף.

גידים קרועים בכתף

שחזור גידים בכתף באמצעות הליך כירורגי

ניתוח זה מבוצע כיום בעיקר בשיטה הארתרוסקופית, כלומר, גישה ניתוחית הדורשת חדירה מינימלית אל המפרק, באמצעות צינורות דקיקים המוכנסים דרך חתכים קטנים מאד, ומייתרים את הצורך בביצוע חתך גדול לצורך ביצוע הניתוח.

שיטת ניתוח זו מפחיתה באופן משמעותי את היקף ההתערבות הכירורגית ולכן, תורמת לתהליך החלמה ושיקום מהיר וקל יותר של מפרק הכתף.

לפני הניתוח מבוצעת הערכה של היקף הנזק לגידים באמצעי הדמיה, אך המנתח מעריך את המצב גם בזמן אמת במהלך הניתוח עצמו, באמצעות סיב אופטי, שהוא אחד מאותם צינורות דקים המוחדרים אל הכתף.

 

ניתוחי גידים בכתף נחלקים לשתי קבוצות עיקריות:

  • ניתוח מתקן –
    בהתאם לחומרת הקרע ולסוג הגיד המעורב, המנתח משתמש בטכניקות שונות לתיקון הגיד הפגוע. השיטות הנפוצות כוללות תפירה ואיחוי של הקצוות הקרועים של הגיד, או חיבור מחדש של הגיד לעצם באמצעות תפרים או עוגנים.

  • ניתוח משחזר –
    במקרים של נזק משמעותי כגון קרע מלא, או במקרים של פציעות כרוניות, שחוזרות על עצמן, המנתח עשוי לבצע השתלת גיד או להשתמש בחומרים סינתטיים לשיפור החוזק והיציבות של הגיד המתוקן.

 

כאן ניתן לקרוא מידע נוסף על תיקון קרע בגיד השרוול המסובב.

 

החלמה לאחר ניתוח לתיקון גיד הכתף

תהליך הריפוי וההחלמה מורכב מכמה שלבים והחלמה מלאה דורשת זמן:

  • החלמה בתקופה שמיד לאחר הניתוח –
    המטופל נמצא במעקב בחדר ההתאוששות כדי לוודא שאין סיבוכים מיידיים. במידת הצורך, הוא מקבל משככי כאבים.

  • קיבוע של הכתף –
    הכתף מקובעת בעזרת מתלה או סד, כדי להגביל את תנועת המפרק ולהגן על התיקון שבוצע בו. מתן מנוחה למפרק הוא חיוני במהלך השבועות הראשונים, כדי לאפשר לגיד להחלים.

  • פיזיותרפיה –
    שיקום הוא מרכיב מרכזי בתהליך הריפוי. פיזיותרפיה מתחילה בהדרגה, תוך התמקדות בתרגילי טווח תנועה עדינים. עם הזמן, הטיפול מתקדם לחיזוק שרירי הכתפיים ולהמשך שיפור של תפקוד המפרק.

  • חזרה הדרגתית לפעילות –
    ככל שהכתף ממשיכה להחלים, כך המטופל יכול יחזור בהדרגה לפעילות רגילה, עד שהוא מסוגל לשוב לתפקוד מלא, כולל ביצוע של פעילות ספורטיבית.
    ציר הזמן לחזרה לפעילות מלאה משתנה בהתאם להיקף התיקון ולקצב ההחלמה האישי של המטופל.

  • החלמה מלאה –
    הריפוי המלא של הגיד המתוקן עשוי להימשך מספר חודשים ולעיתים אף שנה ויותר.
    במהלך תקופה זו, חשוב שהמטופל ימשיך להקפיד על שגרת תרגילי הפיזיותרפיה וייצמד להנחיות הרופא המנתח.

 

מטרת ההליך הכירורגי היא להחזיר למפרק הכתף את טווח התנועה המלא שלו, את הכוח ואת כושר התפקוד שלו, לפטור את המטופל מכאבים ולאפשר לו לחזור לרמת הפעילות הרצויה.

חשוב להבין, שגם כשהניתוח מבוצע על הצד הטוב ביותר, ריפוי מוצלח תלוי במידה רבה בהיענות המטופל לתהליך השיקום.

 

אם אתם סובלים ממצב של קרע בגידים בכתף ועברתם טיפול שמרני ללא הצלחה, תוכלו לעבור ניתוח ארתרוסקופי לתיקון גידי הכתף אצלי בקליניקה.

שמי דר’ תבור חובב, אורתופד מומחה, מנהל היחידה לניתוחי ארתרוסקופיה ופציעות ספורט בבית החולים קפלן ונחשב למומחה מוביל בתחום ניתוחי הכתף וניתוחים אורתופדיים ארתרוסקופיים בכלל.

לפרטים נוספים וקביעת תור, צרו קשר עוד היום:

בטלפונים: 073-330-0100, 073-380-8877 | באימייל: ‫  drtavorh@gmail.com | בעמוד “צור קשר” באתר

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

דילוג לתוכן