קרע רצועה אחורית צולבת – PCL

קרע רצועה צולבת אחורית בברך – PCL

PCL – Posterior cruciate Ligament

קרע של הרצועה האחורית הצולבת הוא הרבה פחות שכיח בהשוואה לקרע של הרצועה הקדמית, אך המנגנון הגורם לפגיעה מסוג זה, דומה למנגנון הפגיעה ברצועה הצולבת הקדמית, קרי, חבלה סיבובית לברך.

במקרים אחרים, הקרע נגרם בעקבות חבלה ישירה לברך וכן במהלך חבלות בעלות אנרגיה גבוהה, כגון תאונות דרכים, נפילה מגובה וכדומה. פעמים רבות, במקביל לפגיעה ברצועה הצולבת האחורית, מאובחן קרע ברצועות נוספות בברך כגון הרצועה האחורית הלטרלית (Posterolateral Corner).

אבחון קרע ב- PCL

אבחנה של קרע רצועה אחורית צולבת מתבססת על אנמנזה מפורטת, הכוללת שיחה עם המטופל להבנת תיאור המקרה, הרקע הרפואי, ומנגנון החבלה.

הרופא יבקש להתרשם מהאופן בו אירעה הפגיעה ברצועה ובעיקר מאופי וחומרת התלונות והתסמינים שמעלה המטופל.

לאחר מכן, יבצע הרופא בדיקה גופנית על מנת לאתר סימנים המתאימים לקרע של רצועה אחורית וכן, יבצע מבחנים ספציפיים לאבחנה של קרע רצועה אחורית צולבת:

  • אובדן ה”מדרגה” הקדמית הטבעית של הברך – Step Off.
  • שקיעה לאחור של עצם השוק Posterior Sag.
  • מבחן מגירה אחורית.
  • סימן יישור יתר -Hyperextension .

בהתאם לממצאי השיחה והבדיקה הקלינית, הרופא יפנה את המטופל לבדיקות הדמיה:

  • צילום רנטגן – במטרה לבחון האם קיימות פציעות נלוות. לעיתים, הצילום מאבחן שברי תלישה של הרצועה האחורית הצולבת. במידה שקיים שבר תלישה של רצועה אחורית צולבת, הכולל מקטע עצם שהוסט באופן משמעותי מנקודת החיבור, ההמלצה היא לנסות לקבע את שבר התלישה חזרה למקומו ובכך למעשה לשמר את הרצועה האחורית.
  • בדיקת MRI – האבחנה הסופית של קרע ברצועה הצולבת האחורית מתבצעת באמצעות MRI.

טיפול בקרע רצועה אחורית צולבת

  • טיפול שמרני –
    להבדיל ממקרה של קרע ברצועה הקדמית הצולבת, במידה ויש קרע של הרצועה האחורית בלבד, פעמים רבות ניתן לטפל בכך באופן שמרני ולהימנע מניתוח.
    הטיפול השמרני מתאים בעיקר לאנשים שאינם מאד פעילים פיזית, ואין להם תלונות על אי יציבות בברך. במקרים כאלה, שיקום בפיזיותרפיה עשוי להיות מענה מספק, ולהחזיר את תפקוד הברך למצב טוב.
  • טיפול ניתוחי –
    במקרים בהם יש תלונות של אי יציבות של הברך במהלך תפקוד שגרתי או בזמן ביצוע פעילות גופנית, או לחלופין, אצל אנשים אשר מבצעים פעילות גופנית כעניין שבשגרה, יש לשקול טיפול ניתוחי לשחזור של הרצועה.

ניתוח קרע ברצועה בברך

בהיבט הטכני, שחזור הרצועה האחורית הוא הליך מורכב יותר מזה של שחזור הרצועה הקדמית, למרות שהוא מבוצע על פי עקרונות כירורגיים דומים מבחינת בחירת השתל, קיבועו, ותהליך השיקום.

את הניתוח ניתן לבצע בשתי גישות – דבר שנכון באופן כללי לניתוחי שחזור רצועה בברך ובכתף:

  • ארתרוסקופיה –
    ברוב המקרים, ניתוח שחזור רצועה צולבת בברך מבוצע בגישה ארתרוסקופית.
    ארתרוסקופיה היא הליך כירורגי זעיר-פולשני, המאפשר למנתחים אורתופדיים לאבחן ולטפל במצבים שונים הקשורים למפרקים, כגון פציעות, דלקות או הפרעות מבניות.
    טכניקה זו כוללת שימוש במכשיר מיוחד הנקרא ארתרוסקופ, שהוא צינור דק וגמיש עם מצלמה ומקור אור בקצהו.
    להליך ניתוחי זה יש מספר יתרונות על פני ניתוח פתוח מסורתי, כולל חתכים קטנים יותר, טראומה מופחתת לרקמות, כאב מופחת משמעותית, והחלמה מהירה יותר.

  • גישה פתוחה –
    במצבים בהם מדובר בשבר תלישה של הרצועה עם מקטע של עצם, ניתוח רצועות בברך מבוצע בגישה אחורית פתוחה משום שהוא דורש קיבוע של מקטע העצם בחזרה לנקודת האחיזה של הרצועה.

כאן ניתן לקרוא מידע נוסף על ניתוחי שחזור רצועות בברכיים ועל ניתוחים בגישה ארתרוסקופית.

 

החלמה לאחר ניתוח שחזור רצועה בברך

השיקום לאחר ניתוח שחזור רצועה צולבת אחורית הוא איטי וממושך יותר בהשוואה לרצועה הקדמית, והגעה להחלמה מלאה עשויה להימשך כ- 9-12 חודשים.

לאחר הניתוח יש לקבע את הברך בסד ייחודי המספק תמיכה מאחור, לצורך הגנה על הרצועה האחורית המשוחזרת. הקיבוע נמשך כ- 6 שבועות, במהלכם מתחילים בהפעלה הדרגתית של הברך.

חשוב לדעת, כי התוצאות של שחזור רצועה צולבת אחורית מעט פחות טובות בהשוואה לשחזור הרצועה הקדמית הצולבת, מבחינת היכולת להחזיר את יציבות הברך במלואה.

למרות זאת, הטכניקות הניתוחיות לשחזור רצועה אחורית צולבת ממשיכות להתפתח וכבר כיום מדובר בניתוח בעל שיעורי הצלחה טובים למדי.

 

אם אתם סובלים מקרע ברצועה הצולבת האחורית בברך וטיפול שמרני לא מתאים לכם, או שלא הצליח להביא לתוצאה המיוחלת, אני מזמין אתכם לפנות אלי לתהליך מלא של אבחון, ייעוץ וטיפול.

שמי דר’ תבור חובב, אורתופד מומחה, מנהל היחידה לניתוחי ארתרוסקופיה ופציעות ספורט בבית החולים קפלן, ומוכר כמומחה מוביל בתחום ניתוחי הברכיים בפרט, ובתחום הניתוחים האורתופדיים הארתרוסקופיים באופן כללי.

למידע נוסף ולקביעת תור, צרו קשר:

בטלפונים: 073-330-0100, 073-380-8877 | באימייל:  drtavorh@gmail.com | בעמוד “צור קשר” באתר

pic30

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

דילוג לתוכן