קרע בגיד הכתף טיפול

טיפול בקרע בגיד הכתף

 

טיפול בקרע בגיד הכתף מתחיל בדרך כלל בטיפול שמרני, המיועד להקל על כאבים ולהעלות את רמת התפקוד. ואולם, לעיתים  אין די בטיפול השמרני ואז נדרש טיפול ניתוחי.

השלב הראשון – אבחנה

 

טיפול בקרע בגיד הכתף מתחיל כמובן באבחנה המבוצעת על ידי מומחה לכירורגיה אורתופדית. תחילה יבקש המומחה לברר עם המטופל באשר לנסיבות הופעת הכאבים, משך זמן הכאב, ולנסות להבין האם מדובר בקרע שנגרם כתוצאה מחבלה או תאונה. בתוך כך, קיימת חשיבות רבה לגיל של המטופל, לרמת הפעילות הגופנית שהוא מבצע ולעיסוקו, במטרה לזהות גורמי סיכון ולהתאים את הטיפול הנכון.

לאחר מכן , מבוצעת בדיקה גופנית להערכת הכתף והערכה של גידי השרוול המסובב בניסיון לאבחן קרע או דלקת בגיד. קיימים מבחנים שונים בבדיקה גופנית , ספציפיים לכל גיד בנפרד.  אך באופן כללי יבדוק המומחה את טווחי התנועה של הכתף תוך השוואה לכתף הנגדית וכן יבדוק באם קיימת חולשה של תפקוד הגידים אשר יכולה להעיד על חשד לקרע בגיד.  

 

כמו כן, המומחה יפנה את המטופל לבדיקות הדמיה כגון צילומי רנטגן,  אולטרסאונד, ואף בדיקת MRI, אשר כל אחת מהן יכולה לתת תמונה מסוימת של סוג הפגיעה וחומרתה. כך לדוגמא, בצילום רנטגן ניתן לראות באם ישנם שינויים שחיקתיים, הסתיידויות בגידים וכן סימנים עקיפים לקרעים חמורים, כרוניים בגידים. לעומת זאת, בדיקת האולטרסאונד יעילה יותר באבחנת של קרע מלא בגיד, כאשר היא פחות מדויקת באבחנה של קרעים חלקיים.

כמובן שהבדיקה היעילה ביותר היא MRI המספקת תמונה בדיוק של כ 95 אחוזים לגבי קרעים מלאי וחלקיים, ובעזרתה גם ניתן להעריך מאפיינים רבים וחשובים של הקרע- כגון דרגת הקרע, דרגת השינויים הכרוניים הקיימים בגיד כמו שינויים שומניים וירידה במסת הגיד ובכך למעשה ניתן להעריך את יכולת התיקון של הגיד בניתוח.

 

 

שלב שני – טיפול

 

טיפול בקרע בגיד בכתף תלוי במספר משתנים כמו התלונות והמגבלות של המטופל, גילו ועיסוקו, חומרת הקרע ועוד. אם הקרע לא נוצר מחבלה אלא על רקע ניווני, מתחילים לרוב בטיפול שמרני של כדורים נוגדי דלקת, פיזיותרפיה ואף ניתן לשקול זריקות של סטרואידים. מדובר בטיפול התורם להפחתת הכאבים ומכאן אף לשיפור בטווחי התנועה ובתפקוד. ואולם, הטיפול השמרני אינו יכולה להביא לתיקון של הקרע, ולכן הוא עלול להוסיף ולגדול עם הזמן, ולעיתים חזרה של כאבים והגבלה בתפקוד.

במצבים בהם אין שיפור בטיפול שמרני, יש לשקול התערבות וניתוח  איחוי קרע בגיד הכתף .

 

במילים אחרות, המטרה של הטיפול השמרני היא להביא להקלת הכאבים ומכאן להטבת התפקוד, אולם אין בכך כדי לרפא את הקרע שאף עלול להחמיר עם הזמן, על כל המשתמע מכך מבחינת כאבים ומגבלות תנועה. כמו כן, אם מדובר באדם צעיר שסובל מקרע בגיד הכתף , בעיקר אם מדובר בקרע טראומטי על רקע חבלה ברורה,  כאן במרבית המקרים טיפול הבחירה יהיה בניתוח לתיקון הגיד. זאת מאחר ובגילאים צעירים (פחות מחמישים) הגידים נוטים להיות בעלי איכות טובה, ומכאן קיים סיכוי טוב להחלמה מלאה לאחר הניתוח וסיכוי רב לחזרה לרמת תפקוד טובה כפי שהיה טרם הפציעה.

 

לפרטים נוספים על קרע בגיד הכתף טיפול ואבחנה, ולקביעת פגישת ייעוץ עם ד”ר תבור חובב, התקשרו לטלפונים 073-3300100או 08-9702314.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

דילוג לתוכן