ניתוח קרע בגיד בכתף

חגורת הכתפיים היא מבנה משוכלל ועדין, שמורכב משלושה מפרקים (או ארבעה, אם מחשיבים גם את הממשק בין הסקפולה לבין הצלעות). רשת המפרקים פרוסה מעצם הזרוע עד לעצם החזה.

מורכבותו של מבנה הכתף מאפשרת לנו את חופש התנועה והגמישות הרבה, המאפיינים את הכתפיים והזרועות.

כדי לתמוך במבנה זה, להניע אותו, להגן עליו ולייצב אותו, ישנה רשת של שרירים, של רקמות חיבור, סחוסים ובורסות, המרככים את תנועת השלד, מונעים חיכוך בתוך המפרקים, ומאפשרים זרימת תנועה חלקה.

אחד מסוגי הרקמות בכתף, הוא הגידים. גידי הכתף מחברים את השרירים לעצמות ובזכות החיבור הזה, מתאפשרת התנועה, כאשר השרירים נעים ומושכים אחריהם את הגידים, אשר בתורם, מושכים את העצמות ומניעים אותן.

מהם גידי הכתף?

ישנה קבוצה של ארבעה גידים בכתף, שנקראים גידי השרוול המסובב (Rotator Cuff), המחברים בין ראש עצם הזרוע (הומרוס) לבין עצם השכמה (סקפולה), והם המועדים ביותר לפורענות עקב העומס והלחץ התמידי המופעלים עליהם.

כאשר נוצר קרע בגיד הכתף, ברוב המקרים הוא יהיה בקבוצת הגידים הזו.

מלבדם, יש גידים נוספים המקושרים לכתף, שפגיעה בהם היא פחות נפוצה, אך בהחלט אפשרית:

  • גיד השריר הדו-ראשי (Biceps) – גיד שעובר מהחלק העליון של הזרוע ומתחבר לחלק העליון של שקע הכתף.
  • גיד שריר הדלתואיד (Deltoid) – הגיד של שריר הדלתא נצמד לחלק החיצוני של הכתף ומסייע בהרמה ובהצדדה הזרוע.
  • גיד שריר החזה הגדול (Pectoralis Major) – הגיד של שריר הפקטורליס מייג’ור נצמד לקדמת הכתף ולזרוע העליונה. הוא מסייע בפשיטה ובסיבוב של הזרוע.
  • הגיד של שריר הגב הרחיב (Latissimus Dorsi) – נצמד לחלק האחורי של הכתף ועוזר בתנועות כמו משיכת הזרוע מטה ואחורה.
  • גיד השריר העגול הגדול (Teres Major) – ממוקם בחלק האחורי של הכתף ומסייע לקירוב ולסיבוב פנימי של הזרוע.

סיבות להיווצרות קרעים בגידי הכתף

קרע בגיד הכתף עשוי להיגרם בנסיבות שונות. יתכן קרע על רקע חבלה, או לחלופין, קרעים על רקע ניווני. ככל שאנו מתבגרים, כך הגידים הולכים ונשחקים ולכן, קרעים בגיד נפוצים יותר בגילאים מבוגרים.

סיבה נוספת לקרע, היא אימוץ יתר של חגורת הכתפיים, כמו למשל בענפי ספורט מסוימים או אצל אנשים שמרבים לשאת משקלים כבדים, או לעבוד בעבודה פיסית המאמצת את הזרועות והכתפיים.

ניתוח קרע בגיד הכתף

קרע בגיד הכתף – תסמינים

גיד כתף קרוע יכול לגרום למגוון תסמינים, שחומרתם עשויה להשתנות בהתאם להיקף הקרע. תסמינים נפוצים של גיד כתף קרוע הם:

  • כאבי כתף – כאב מתמשך ולעתים קרובות – כאב עז בכתף, הוא סימפטום שכיח. הכאב עשוי להיות חד או עמום ויכול להחמיר בעת ביצוע תנועות או פעילויות מסוימות.
  • חולשה – הרגשת חולשה הבאה לידי ביטוי בקושי להרים או להזיז את היד. חולשה זו יכולה להשפיע על היכולת לבצע משימות יומיומיות.
  • טווח תנועה מוגבל – גיד שנקרע יכול להגביל את טווח התנועה של הכתף ולהקשות על ביצוע תנועות הדורשות טווח תנועה רחב בכיוונים שונים, כמו למשל, הרמה גבוהה של היד, או פשיטת הזרוע הצידה בצורה מלאה.
  • כאב במנוחה – אנשים מסוימים עשויים לחוות כאב גם בזמן מנוחה, במיוחד במהלך הלילה, או כאשר שוכבים על הכתף הפגועה.
  • תחושות נקישה ופקיעה – יש אנשים שמדווחים כי הם מרגישים או שומעים קליקים וצלילי פקיעה בכתף, כשהם מניעים אותה.
  • חוסר יציבות – גיד קרוע יכול להוביל לאי יציבות של מפרק הכתף, שגורמת לתחושה של דרגת חופש גדולה מן הרצוי של המפרק, או של כניעה שלו לעומס משקל או לתנועה רחבה.
  • ניוון שרירים – לאורך זמן, חולשת שרירים וחוסר שימוש עלולים להוביל לניוון שרירים (פגיעה במסת השריר) באזור הפגוע.

חשוב לציין, שלא כל הגידים הקרועים גורמים לאותה מערכת תסמינים, וכי חומרת התסמינים משתנה בהתאם לחומרת והיקף הפגיעה.

 

קרע בגיד בכתף – טיפול

כאשר הקרע ניווני, לרוב מתחילים לטפל בו ומנסים להקל על המטופל באמצעות טיפולים שמרניים. אולם, במידה והטיפול השמרני אינו יעיל, או במקרים של קרע בגיל צעיר על רקע חבלה – יתכן שיידרש ניתוח ייעודי לתיקון הקרע, אותו מבצע ד”ר תבור חובב בשיטת הארתרוסקופיה.

טיפול בגיד קרוע בכתף באמצעות ניתוח, כאמור, ייעשה לאחר כישלון הטיפולים השמרניים, הנמשכים בדרך כלל סביב 6-12 שבועות.

בעבר, בוצעו הניתוחים לתיקון קרע בגידי הכתף בגישה הפתוחה (כלומר, חתך גדול החושף את רקמות הכתף ומקנה למנתח גישה ישירה אליהן), אולם בימינו הניתוח מבוצע בגישה ארתרוסקופית, כלומר בגישה זעיר פולשנית, הדורשת חתכים מינימליים והמשלבת מצלמה וכלי התערבות זעירים.

הניתוח מבוצע תחת הרדמה מלאה ונמשך כשעה עד שעה וחצי. הוא מתבצע דרך מספר חתכים זעירים מסביב לכתף.

דרך הפתחים הללו, מחדיר המנתח את הסיב האופטי אשר בקצהו ישנה מצלמה, המאפשרת לראות היטב את מפרק הכתף ואת גידי השרוול המסובב ולקבל הערכה מדויקת של מצב מפרק הכתף בכלל ומצב הגידים בפרט.

לאחר מכן, באמצעות כלים זעירים, מנוקות הרקמות הדלקתיות והמנתח תופר ומקבע מחדש את הגיד שנקרע אל נקודת החיבור הממוקמת בראש עצם הזרוע.

הקיבוע והתפירה של הגיד מבוצעים בעזרת עוגנים זעירים בעלי חוטים, כאשר העוגנים עצמם עשויים ממתכת או מחומר נספג, אך בכל מקרה, אין צורך להוציא אותם לאחר הניתוח.

כמו כן, במקרים מסוימים ישייף המנתח זיזים גרמיים (זיזי עצם), העלולים לפגום בשלמותו של התיקון ובכך למעשה, ימנע את חזרתו של הקרע (תהליך הנקרא אקרומיופלסטיה).

 

חלופות לניתוח תיקון גיד

לעיתים נדרשות חלופות לניתוח קרע בגיד הכתף. כך למשל, במקרים שבהם נמצא קרע מסיבי ונרחב של גידי השרוול וקיימת סבירות גבוהה שלא יתאפשר לתקנו בניתוח.

במקרים כאלה, לעיתים עדיף לבצע הליך החדרה של בלון מיוחד, המיועד למנוע התדרדרות ושחיקה ולשמר את המפרק. במקרים מתאימים, ניתוח זה מביא לשיפור בכאבים ואף בתפקוד.

במצבים חמורים יותר, בהם קיים קרע מסיבי שלא טופל בזמן וכבר גרם לשחיקה של מפרק הכתף, ניתן לבצע ניתוח החלפה של מפרק הכתף. בניתוח כזה, מוכנס שתל מלאכותי מכאני, המחליף את המפרק הפגוע . מדובר בניתוח שנקרא “החלפת כתף הפוכה” ובו, השתל למעשה מייתר את הצורך בתיקון גידים שנקרעו.

 

קרע בגיד הכתף – החלמה מהניתוח

לאחר ניתוח תיקון קרע בגיד הכתף ישנו תהליך החלמה מורכב וממושך למדי, אשר בו נדרש שיתוף פעולה בין המנותח לבין הצוות המלא והיענות מלאה מצד המטופל להנחיות הרופא המנתח והפיזיותרפיסט.

תהליך ההחלמה עשוי להימשך כ- 3-6 חודשים, כאשר ב-6 השבועות הראשונים שלאחר הניתוח, הכתף מקובעת במתלה המקבע אותה, מונע תנועות חדות ומפחית עומס מעליה.

לאחר החלמה ראשונית של פצעי הניתוח, מתחילים טיפולי פיזיותרפיה, הנמשכים בדרך כלל בין שלושה חודשים לחצי שנה.

 

סובלים מכאבים בכתף? ניסיתם טיפולים שמרניים ללא הועיל?

אל תתנו לנזק להחמיר ובואו לאבחון אצלי בקליניקה. במידת הצורך, תוכלו לעבור ניתוח ארתרוסקופי או כל הליך אחר שיידרש לתיקון גידי הכתף שלכם.

שמי דר’ תבור חובב, אורתופד מומחה, מנהל היחידה לניתוחי ארתרוסקופיה ופציעות ספורט בבית החולים קפלן ומוכר כמומחה מוביל בתחום ניתוחי הכתף וניתוחים אורתופדיים בגישה ארתרוסקופית.

לפרטים נוספים על ניתוח גיד בכתף, ולקביעת פגישת ייעוץ, צרו קשר:

 

בטלפון: 073-330-0100 או 08-970-2314 | באימייל: tnhovav@yahoo.com | או השאירו פרטים בעמוד “צור קשר” באתר

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

דילוג לתוכן