השתלת רצועות בברך

השתלת רצועות בברך וההחלמה ממנה

 

ניתוח השתלת רצועות בברך – כלומר שחזור רצועה בברך, מבוצע באינדיקציות מתאימות של קרע ברצועה הצולבת הקדמית או האחורית, כאשר יש תלונות מתאימות בעיקר של אי יציבות בברך והגבלה בתפקוד.  מדובר בניתוח בעל סיכויי הצלחה גבוהים המחזיר למטופל את היציבות בברך ואת היכולת לעסוק בפעילות גופנית ופעילות שגרתית תקינה. יחד עם זאת, מדובר גם בניתוח מורכב שאינו נטול סיבוכים או סיכונים, לכן חשוב שיתבצע על ידי מומחה בעל ניסיון רב בתחום כמו ד”ר חובב תבור.

הניתוח עצמו

בקרע של הרצועה הצולבת הקדמית, במידה ומדובר באדם פעיל, ובמישה ויש תלונות  של אי יציבות בברך- במרבית המקרים יידרש ניתוח. מדובר בניתוח בו משתילים גיד שנלקח מהמנותח עצמו (למשל המסטרינג או גיד פיקה) ולעיתים ניתן להשתמש בגיד מתורם מבנק רקמות .

הניתוח תחיל לרוב בארתרוסקופיה שבאמצעותה מבצעים סקירה של הברך , ובמידה ויש פגיעות נוספות בברך הן מטופלות בהתאם- למשל קרע מניסקוס או פגיעה בסחוס. לאחר מכן ממשיכים בניתוח שחזור הרצועה הצולבת כאשר מבצעים את ההשתלה דרך חתכים קטנים, ומקבעים את השתל באמצעות ברגים, אוגנים וכפתורים שיכולים להיות מתכתיים או נספגים.

חשוב לציין כי לגבי קרע ברצועה הצולבת האחורית, בחלק מהמקרים ניתן להשיג תוצאות טובות באמצעות טיפולי פיזיותרפיה וטיפולים שמרניים אחרים, וללא ניתוח. במידה ומדובר בספורטאי או אדם מאוד פעיל או במידה ויש הפרעות בתפקוד יומיומי- ניתן לבצע באופן דומה ניתוח לשחזור רצועה אחורית צולבת.

 

ההחלמה מהניתוח

 

ניתוח שחזור והשתלת רצועות בברך כרוך בתקופת החלמה ממושכת עד לחזרה לפעילות גופנית. במקרים של רצועה צולבת קדמית משך החלמה עד לחזרה לפעילות גופנית נמשך כ 6-9 חודשים, לגבי רצועה אחורית עשוי להגיע עד כשנה.

ראשית, ישנן מספר שעות של התאוששות מההרדמה ועוד כיום או יומיים של אשפוז, אך כבר כעבור מספר שעות ניתן להתחיל בהפעלה של  הברך. המטופל מקבל ליווי והדרכה לגבי אופן הדריכה וההליכה וכן הנחיות לתרגילים לביצוע בביתו, כולל מנוחה וקירור מקומי. כעבור כעשרה ימים יש להגיע לביקורת ולהוצאה של התפרים, ובשלב זה מתחילים בתהליך השיקומי ובתקופה הקרובה המטופל יגיע למצב בו הוא יכול ללכת בצורה חופשית.

 

החלק המרכזי והארוך של השיקום הוא הטיפול בפיזיותרפיה המבוצעת על פי פרוטוקול מובנה.  חשוב לזכור שההחלמה המלאה והשיבה לפעילות גופנית סדירה כפי שהייתה בעבר, תהיה רק אחרי חצי שנה עד תשעה חודשים במרבית המקרים. את השיקום מוביל פיזיותרפיסט בעל מומחיות וניסיון רב בנושא זה, והוא זה שמחליט ביחד עם הרופא על ההתקדמות בין השלבים השונים. כאמור, אם הניתוח בוצע ברצועה הצולבת האחורית, מהלך ההחלמה יותר ממושך כאשר יש צורך ללכת עם קיבוע מיוחד לאורך כחודש וחצי אחרי הניתוח, והשיבה לפעילות גופנית מלאה תהיה רק לאחר כ- 9 חודשים עד שנה ברוב המקרים.

 

 

לפרטים נוספים על השתלת רצועות בברך ולקביעת פגישת ייעוץ עם ד”ר תבור חובב, התקשרו לטלפונים 073-3300100או 08-9702314.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

דילוג לתוכן